vineri, 12 iulie 2013

Ziua 29200 EL,...Payador




                                         foto: www.stockfresh.com

Astăzi Tata ar fi împlinit 80 de ani, adică 29.200 de zile. 
Toată ziua mi-am însoțit gândurile, amintirile, sufletul de El, ceea ce a fost și ceea ce încă este pentru mine, fiul lui.

Săptămâna trecută am avut un moment de magie, când în librăria Cărturești din Brașov, am găsit ascuns printre multe alte CD-uri, un album de tangouri "20 Best of Tango Argentino" în interpretarea divină a poate celui mai bun acordeonist din lume, Enrique Ugarte. Aproape pe toate le cânta și EL.

Tata cânta la acordeon. 
Avea un Weltmeister cu 120 de bași pe care dăduse, cum frumos își zicea poveștile "două solde și o damingeană de țuică". 
Toată copilăria i-am urmărit fascinat degetele cum dansau pe clape, grația cu care desfăcea și răsucea burduful, acordurile zeiești și pasiunea pe care o punea în fieșce melodie, fie că era Bolero de Ravel sau Ciocârlia lui Enescu, cântece de petrecere ("de pahar"), balade, dar mai ales tangouri.

"Tangoul e despre viață, iar viața e iubire, pasiune, durere, fericire, melancolie. Viața e un tango".
Ugarte era favoritul lui. L-am umplut de fericire când i-am făcut cadou în anii 90 o casetă audio. 
Îl surprindeam deseori cum o asculta cu ochii închiși și cu degetele ce apăsau niște clape ale unui acordeon imaginar.
Tata dansa tango cu Mama, prin casă uneori, la câte o nuntă, la banchetul meu de sfârșit de liceu, la petrecerile lor, la restaurant, peste tot unde se duceau.
Mergea la lăutari, șoptea ceva la ureche acordeonistului de obicei, apoi venea la Mama și o invita la dans. Ea se codea, era mai timidă. Știa că musai e un tango și că toată lumea se va uita la ei cum plutesc pe ringul de dans.Și așa era...

De obicei era " A media luz"....



Azi m-am dus la EL. 
M-am îmbrăcat într-un costum negru, cămașă albă cu butoni, cravată neagră. Am luat un mic cd portabil să ascultăm împreună tangouri. 
Am împrumutat o frapieră de la un birt, am umplut-o cu gheață, cu o sticlă de Sauvignon Blanc de Dealu Mare, vinul lui preferat, și  apă minerală. Să gustăm un spriț de vară. Rețeta lui: "o treime vin și restul sifon...nici nu te îmbeți și parcă bei mai mult"...

În timp ce tangourile se rostogoleau pe acordeonul de vis a lui Ugarte, mi-au venit flashuri din memoria subconștientă cu Tata. Cum m-a învățat să înot, să merg pe bicicletă, prima carte de la El, basme de Ispirescu, cu dedicație specială, prima bere ca între bărbați, ultima suflare cu mine de mână.
A fost o combinație de gentleman britanic, pasiune latină, suflet slav, precizie nemțească.
Un Lord cum mulți îl numeau.

Nu mi-a dat sfaturi, dar mi-a fost exemplu. Exemplu de onestitate, integritate, eleganță, exemplu de viată.

Când am tras o minciună pe la 9-10 ani, nu mai țin minte motivul, o notă proastă, sau o boacană la școală, mi-a scris o scrisoare. Trei pagini de scris mărunt, citeț, aliniat. Îmi explica, cu niște cuvinte pe care să le pricep, că minciuna îmi face mie rău, nu neaparat celor din jur, că dacă încep să mă încarc cu minciuni, o să ajung în viață să nu le mai pot duce,...ceva de genul ăsta. Nu mai am scrisoarea. Era de fapt un eseu despre adevăr. Și de atunci nu m-am impiedicat de adevăr, deși adevărul e al naibii de dureros uneori, dar preferabil minciunii, care e ca o "hoție, te furi în primul rând pe tine"...

A avut rolul major să mă depărteze de "fustele" Mamei, sa mă elibereze de posesivitatea și mămoșenia Ei. Mi-a spus la un moment dat să nu ma feresc niciodată să plâng. Și bărbații au voie să plângă uneori. Nu e o expresie a lipsei de masculinitate, ci dimpotrivă o trăsătură a bărbatului complet. Îl ascultam și nu înțelegeam atunci, adolescent fiind, dar ce bine îl înțeleg acum!
Mi-a spus altă dată ca  femeia nu trebuie înțeleasă, ci iubita și respectată."Pe mă-ta n-am înteles-o niciodată, cred că nici ea pe mine, dar o iubesc"...

Era o bibliotecă ambulantă, de cultură și de artă. Vorbeam ore în șir despre istorie sau despre Dostoievksi. Darurile de la EL, au fost cărți, sute, începând de la basmele lui Ispirescu, colecția completă a lui Jules Verne, terminând cu clasicii literaturii. Fiecare carte cu o dedicație inspirată și inspirantă.

Cânta odată la acordeon o improvizație, o milonga, și mi-a povestit despre payadori.
Payadorii sunt niște menestreli din Patagonia, paznici de vite, care în momentele lor de repaus intrau în dialog pe muzică inventând pe loc versurile unei povești în acorduri de chitară sau armonică.
Payade.
Începea să cânte din voce povestindu-mi ce a făcut în ziua aia, iar eu trebuia să-i găsesc rimele unor întrebări sau răspunsuri. Și tot așa, ne distram de minune. 
Râdea cu gura întinsă pe toata fața, cu poftă, mă încuraja, cântând, să continui. 
Erau momentele noastre sublime de conversație pe muzică și versuri care se terminau în hohote interminabile până la lacrimi.

Mi-e dor de EL...un Payador





7 comentarii:

  1. Cuvintele-mi sunt sarace comparativ cu ceea ce am simtit citindu-te....o spun pentru a mia oara, cu riscul de a deveni plictisitoare, esti o persoana deosebita, Pindic Ghiocel!!! Sa fii sigur de asta! Numai o persoana cu suflet mare poate celebra astfel o persoana draga disparuta...Am inteles perfect trairile tale, cunosc dorul de un parinte plecat, poate, intr-o lume mai buna...:)

    RăspundețiȘtergere
  2. Alaturi de tine, mi-am comemorat si eu tatal. Iti multumesc ca m-ai facut sa-mi reamintesc cu zambetul pe buze, momentele mirifice, cum spui tu, petrecute alaturi de el. De la prima floare, prima carte... primul meci de fotbal in compania lui. Zambesc...ai dreptate, ei se simt mai bine vazandu-ne zambind.

    RăspundețiȘtergere
  3. Nu ma mir deloc de modul in care ai ales sa ti petreci timpul cu tatal tau...timp propus si data aleasa de destin...E in stilul tau si mai mult ca sigur si in tatalui...presupun...din pacate doar tu ai fost norocos sa l ai in preajma si acum, in minte , in suflet ...in expresii.Mereu e cu tine , e omniprezent . Asa s toti parintii nostrii...si nu ma refer la codul genetic, aici. Unii sunt remarcabili , asa cum e tatal tau"gentleman britanic, pasiune latina, suflet slav, precizie nemteasca...Un Lord cum multi il numeau", dar orium ar fi , sunt ai nostrii parinti ...unici macar prin dragostea lor neconditionata...si stii ceva?! Eu cred ca i semeni mult :)





    RăspundețiȘtergere
  4. Un mare ”Like” …E de suflet…e emotiv…e sentimental…E…e Dor de Tata!

    RăspundețiȘtergere
  5. Sunt alături de tine, din păcate știu ce înseamnă acest dor...și tare doare.
    Întruchipezi definiția OMULUI FRUMOS... citesc...inevitabil lacrimile curg...
    Tatăl tău de acolo de sus te veghează și este foarte mândru de tine precum suntem și noi...te-a crescut așa de frumos, ți-a însuflețit harul de a alina sufletele oamenilor...
    Dumnezeu să-l odihnească !

    RăspundețiȘtergere
  6. TACULE
    Era intr-o dumineata rece de octmbrie, cazuse prima zapada. Tacule, se imbracase daja…isi punea palaria. „Ce bine…mergem..in padure..sa imi caut ghetele…”. Mergeam aproape zilnic, amandoi, sa aducem lemne. Cate o crenga uscata..el una mai mare…eu, una mai mica..pe care o taraiam prin padure… adunand toate frunzele. Mai faceam economie…la lemnele de iarna.Ce aduceam noi…aproape ca ajungea pentru o zi. „–Nu te grabi asa..azi nu te iau cu mine. E umezeala mare si noroi…ramai si o ajuti pe Lucretia..sa inveleasca trandafirii !” Nu era loc de intors….dar de ce?...nu era nici asa de frig…nici asa mare noroiu. A plecat. Am ramas..in fundul galeriei urmarindu-l cu privirea..pana a urcat dealul si a disparut in padure. „Ce sa mai fac?…nimic…ma duc s-o ajut pe Lucretia” …si..m-am apucat de lucru. Nu a trecut….decat putin..si s-a auzit poarta. Tacule! S-a intors! Dar..nu a adus lemne…nu are nici un lemn…s-a oprit la poarta si ma priveste zambind. Mi-am sters repede mainile pe fund …si m-am indreptat spre el. Ma astepta acolo…era clar.Nu mai facuse nici un pas. Il priveam cum imi zambeste…si nu intelegeam nimic. Cand am ajuns in fata lui..s-a lasat incet jos, pana la mine…si apoi...tot incet..cu amandoua mainile si-a scos palaria..si mi-a pus-o in fata. -Tacule!!!!....o fraga! -Da..ia-o, draga bunicului….tie ti-am adus-o!

    RăspundețiȘtergere